Представники ЦВК взяли участь в обговоренні проєкту Білої книги підготовки та проведення повоєнних виборів
Біла книга покликана максимально зібрати в собі перелік проблем повоєнних виборів та варіанти їх вирішення.
Громадянська мережа «ОПОРА» спільно із Центром політико-правових реформ за сприяння Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) в Україні розпочали ініціативу відкритого й публічного обговорення викликів, що постануть перед Україною у сфері виборів і референдумів у післявоєнний період, та напрацювання відповідних рішень.
Представники Центральної виборчої комісії взяли участь у презентації та обговоренні проєкту Білої книги підготовки та проведення повоєнних виборів (частина І), що відбулася у змішаному форматі. В обговоренні також взяли участь народні депутати України, представники органів влади, вітчизняних і міжнародних організацій та інституцій, науковці та експерти.
У своєму вітальному слові перший заступник Голови Верховної Ради України Олександр Корнієнко наголосив, що запропонована ініціатива щодо створення Білої книги підготовки та проведення повоєнних виборів – найкраща форма розгляду майбутніх виборів.
«Голосування біженців та військових, реєстр виборців, пошкоджена інфраструктура, фінансування повоєнних виборів – це ті загальновідомі виклики, які нас чекають. Тож розробка Білої книги підготовки і проведення повоєнних виборів допоможе зібрати разом усі виклики та обговорити їх. Коли черга дійде до законопроєкту чи навіть кількох законопроєктів, то набагато простіше буде прийняти певні рішення», – зауважив Олександр Корнієнко.
Підтримав цю думку і Голова ЦВК Олег Діденко. Він відмітив, що дуже добре, що Верховна Рада вже працює над законопроєктами щодо повоєнних виборів, адже від рівня якості повоєнних виборів багато що залежатиме.
«Це імідж України в світі, стабільність у самій країні, темпи повоєнного відновлення. Адже іноземні інвестиції залежатимуть від рівня демократії в Україні, швидкості інтеграції в ЄС та НАТО. Все це зумовлює необхідність належної організації та проведення повоєнних виборів», – зазначив Голова Комісії.
Олег Діденко зауважив, що є багато питань, які потребують саме політичних рішень, деякі з них потрібно вирішувати якнайшвидше. Наприклад, рішення щодо організації виборів за кордоном. Потрібен аудит Державного реєстру виборців, особливо без цього не обійтися на деокупованих територіях, територіях, де були значні руйнування. «На ці складні питання досі не знайдені відповіді, і нам є над чим працювати», – наголосив Олег Діденко.
Голова правління Громадянської мережі «ОПОРА» Ольга Айвазовська вважає, що для України рішення щодо повоєнних виборів мають бути креативними.
«Ми не можемо „одягнути“ на українську практику досвід якоїсь іншої країни, тому що це не лише про час, це про обставини. Потрібно готуватись до вкрай складних повоєнних виборів, адже ми живемо на етапі нових викликів», – зауважила Ольга Айвазовська та наголосила, що слід орієнтуватись на доказову базу, тому що будь-яка ініціатива має супроводжуватись певними даними, а не припущеннями. Потрібно апелювати до соціологічного дослідження, фокус-груп, статистики, міграційних даних.
«Слід розуміти, що міграція – це не просто статистика. Державі потрібно належним чином комунікувати зі своїми громадянами, які нині знайшли захист за кордоном. Можливо в контексті виборів навіть варто розглядати питання множинного громадянства, яке піднімалося Президентом», – акцентувала Ольга Айвазовська.
Біла книга підготовки та проведення повоєнних виборів пишеться на підставі експертних обговорень, які організовує IFES в Україні разом з Громадянською мережею «ОПОРА» та Центром політико-правових реформ. Протягом 2023 року було проведено чимало глибинних інтерв’ю, зокрема, і з представниками ЦВК. Узагальнену інформацію презентували для експертного обговорення.
Тож учасники обговорили загальний проєкт Білої книги та методології її напрацювання. Зокрема, в блоку щодо встановлення неможливості проведення виборів та референдумів проаналізовано переваги й недоліки різних варіантів прийняття рішень про встановлення такої неможливості. Визначено критерії оцінки неможливості проведення виборів/референдумів, розглянуто врегулювання процедури встановлення неможливості проведення виборів/референдумів, а також визначення процедури оскарження рішень щодо встановлення неможливості проведення виборів/референдумів.
Наступний блок було присвячено передвиборній агітації та її фінансуванню. Зокрема, зміни, запропоновані законопроектом № 8310, дають визначення прихованій агітації. Були обговорені виклики, зумовлені війною – це масове переміщення за кордон, інфраструктурні виклики, протидія дезінформації.
Третій блок присвячений територіальній організації виборів. У виступах учасників ішлося про оптимізацію системи виборчих регіонів на парламентських виборах, перегляд меж громад та районів перед утворенням округів, визначення оптимальної кількості територіальних виборчих округів на загальнодержавних виборах, забезпечення прозорості перегляду меж округів та підстав перегляду меж округів, приведення вимог до виборчих округів у відповідність до міжнародних стандартів, «перенарізку» звичайних виборчих дільниць на території України, створення тимчасових закордонних виборчих дільниць, забезпечення можливості оскарження рішень про утворення виборчих округів, зменшення величини звичайних виборчих дільниць.
Під час заходу було презентовано план дій щодо вирішення проблемних питань проведення повоєнних виборів та озвучені рекомендації для залучених до виборчого процесу сторін. Серед іншого рекомендації містять перелік запропонованих рішень до найбільш актуальних проблем, якi мають бути вирішені до оголошення виборчого процесу, – з аргументацією щодо необхідного часового проміжку для їх реалізації.
Пресслужба
Секретаріату Комісії